Vínny turistický chodník Spitz

• okružná trasa
  • vyhliadky
  • možnosť občerstvenia
  • dostupnosť vlakom a autobusom
  • kultúra / história
  • faunistické zaujímavosti

Detaily pre: Vínny turistický chodník Spitz

Krátky opis

Obec Spitz a údolie Wachau, to človeku ihneď napadnú pôvabné vinárske krajinky a stáročné kamenné terasy, ušľachtilé biele vína ako veltlínske zelené a rizling, romantické výlety, vinárske záhrady, barokové vinárne, Dunaj a marhule. A to celkom zaslúžene: Na spitzskom vínnom turistickom chodníku prejdete tie najslávnejšie spitzské vinohrady, vychutnáte si nádherné pohľady, ako aj výhľady na Wachau a ponoríte sa do vinohradníctva a vinohradníckej kultúry spitzských vinárok a vinárov.

Turistický chodník je jednotne označený ceduľami v tvare vínnych fliaš.

Opis

Malebná vínna obec Spitz sa nachádza uprostred Wachau, ktoré patrí k tým najkrajších riečnym krajinám sveta a ktoré je zároveň jediným kultúrnym dedičstvom UNESCO na Dunaji. Spitz sa zároveň nachádza na úpätí kopca Jauerling: najvyššieho vrchu na celom Dunaji (960 m.n.m.), ktorý je zároveň prírodným parkom. Už cca 2 000 rokov sa na vrchu Spitz a v jeho okolí dorába víno. Strmé vinice, ako napr. Tausendeimerberg uprostred obce, ktoré sa z väčšej časti nachádzajú na tradičných a ekologicky cenných vysušených kamenných múroch a terasách, tvoria základ vinárstva v obci Spitz a okolí. Spitzský vínny turisticky chodník vás zavedie ku kamenným terasám, najslávnejším a najlepším vinohradom a ich vinárom, a to s nádherným výhľadom na mesto Spitz, Dunaj a Wachau.

Počiatočný bod túry

Spitz, Kirchenplatz

Cieľový bod túry

Opis trasy Vínny turistický chodník Spitz

Začíname na barokovom spitzskom kostolnom námestí. Oproti hostincu Mariandl sa nachádza štartovacia tabuľa s prvým ukazovateľom smeru, fľašou kvalitného vína. Pôjdeme doľava a pri zámku Spitz odbočíme doprava, prejdeme oblúkovou bránou a popri zámockom parkovisku. Už na konci ulice dorazíme k spitzským viniciam a k zastávke Schießplantz (informačná tabuľa), odkiaľ pôjdeme doprava. Po takmer 200 m prídeme k zastávke Trutschplatz (informačná tabuľa) a pôjdeme doľava do uličky Rote-Tor-Gasse. Na najbližšej križovatke pôjdeme doprava, priamo do viníc (vinice Achspoint a Hochrain): pred nami sa nachádza legendárna vinica Singerriedel. Na konci cesty zahneme doľava, priamo nahor k červenej bráne (Roter Tor), ktorá je fantastickým vyhliadkovým miestom, ako aj miestom posledného odpočinku spitzských „Dorfmauerovcov“. Pred bránou (neprejdeme cez ňu) zídeme po ceste typu Güterweg (príjazdová cesta k odľahlým usadlostiam) smerom nadol a pri prvom dome, Weingut Bracher, odbočíme vpravo nahor na cestu typu Güterweg a prejdeme vinohradom Pluris. Po veľkej slučke prídeme na rázcestie, odkiaľ budeme pokračovať vpravo smerom nahor. Na najbližšom rázcestí odbočíme doľava a prídeme do vinice Hartberg. Prejdeme vinicou a pri pravotočivej zákrute opustíme asfaltovú cestu a budeme pokračovať rovno. Znovu prídeme na cestu typu Güterweg a odbočíme vľavo. Po niekoľkých minútach zídeme z cesty typu Güterweg smerom doprava a prejdeme vinohradom Gasslreith. Absolvujeme malú pravotočivú slučku a potom pôjdeme nadol k ceste typu Güterweg s názvom Radlbach. Keď k nej dorazíme, odbočíme doľava a po niekoľkých sto metroch dôjdeme do časti obce s názvom Radlbach (s gotickými domami). Na konci časti Radlbach sa dostaneme ku križovatke a pôjdeme doľava. Pri najbližšej križovatke sa ide doľava a potom hneď zase doprava na cestu Hinterweg. Nasleduje mierny zostup s pekným výhľadom smerom k vinici Singerriedel a potom opäť prídeme k zámku, zabočíme doprava a prídeme až na spitzské kostolné námestie.

Príchod

diaľnicou A1 do Melku a po B3 do Spitzu alebo po S5 alebo S33 do Kremsu a po B3 do Spitzu.

Parkovanie

Dunajská cesta, železničná stanica alebo zámok Spitz

Do Spitzu možno prísť autobusovou linkou WL1, ktorá premáva každú hodinu zo železničných staníc v Melku a Kremse. Cestovné poriadky nájdete na adrese: www.vor.at . Ďalšie možnosti dopravy: wachauskou železnicou: www.noevog.at  alebo lodnou dopravou po Dunaji: www.brandner.at , www.ddsg-blue-danube.at

Ďalšie informácie / odkazy

V turistickom informačnom stredisku obce Spitz nájdete vytlačenú brožúru o vínnom turistickom chodníku. Turistické informačné stredisko obce Spitz, Mittergasse 3a  3620 Spitz a. d. Donau – an der Donaulände B3, T: +43(2713)2363, F: +43(2713)2988, www.spitz-wachau.com

Vybavenie

Turistická obuv, nepremokavé oblečenie, pitná voda, turistická mapa oblasti Wachau, kalendár vínnych pivníc a viech. Zoznam potrebnej výbavy nájdete na adrese www.welterbesteig.at v rubrike Service/Tipps (Služby/tipy).

Bezpečnostné opatrenia

Cesta vedie z väčšej časti po ľahko schodných cestách typu Güterweg, no niekoľkokrát sa prechádza aj priamo cez vinice. Preto vám odporúčame pevnú obuv. Núdzová linka wachauskej horskej záchrannej služby: 140

Tip autora

Múzeum lodnej dopravy v Spitzi, zrúcanina hradu Hinterhaus, historický obchodík. V obci Spitz sa nachádza takmer 30 vinárskych prevádzok. Prostredníctvom novej aplikácie „My Wachau“ organizácie Vinea Wachau získate informácie o vinohradníckych podnikoch, viniciach a otváracích hodinách viech.

Viac zájazdov okolo východiskového bodu