Zima v Mostvierteli, © Simone Populorum von Wherethejourneystarts

Športové a aktívne zimné dobrodružstvo

Sneh sa na slnku trblieta. Do pľúc mi vniká chladný vzduch. Stres každodenného života je na míle vzdialený. Tu, v regióne Mostviertel je nádherne.

Kto sa tu s vami delí o svoje pocity? To som ja, Simone. Možno ma poznáte z môjho cestovateľského a outdoorového blogu Wherethejourneystarts. Kde ma ešte môžete nájsť? Väčšinou v prírode alebo v horách. A tento víkend v krásnom regióne Mostviertel. Prečítajte si viac o autorke.

Jazero Lunzer See: spomaľte, prosím!

Skoro ráno tu panuje pokojné ticho. Na vodnej hladine sa prelínajú farby od smaragdovozelenej až po azúrovomodrú. Ťažko tomu uveriť, ale jazero Lunzer See sa môže pýšiť titulom „jediné prírodné jazero v Dolnom Rakúsku“. Približne za 1,5 hodiny sa môžete prejsť okolo malebného jazera po nenáročnom turistickom chodníku.

Keď prichádzam k širokej drevenej lávke, neodolám pokušeniu. Teplé slnečné lúče mi dopadajú na líca. Labuť pomaly krúži na vode. Vtáky štebocú. Vrcholky ybbstalských hôr vystierajú svoje ramená k nebu. Predovšetkým mohutný vrch Scheiblingstein, na ktorého bokoch sa drží sneh. „Aké úžasné silné miesto!“, pomyslím si a nechám sa unášať uvoľnenou atmosférou.

Beh na lyžiach po náhornej plošine Hochreit: moje prvé kroky na zjazdovke

„Tie sú ale úzke,“ poznamenám pri pohľade na svoje bežecké lyže. „Skoro ako zápalky,“ žartujem. Prišli sme do bežeckého centra Hochreit neďaleko obce Göstling an der Ybbs. V nadmorskej výške 800 až 900 metrov nad morom tu milovníci bežeckého lyžovania nájdu šesť rôznych tratí – 29 km klasických a 10 km korčuliarskych. Priamo na mieste sa nachádza aj požičovňa.

Som pripravená na svoju prvú jazdu na úzkych lyžiach. Na domácej bežkárskej trati sa kĺžem po vyjazdených stopách okolo farmy Bauernhof Ablass. „Vyzerá to jednoduchšie, ako to je,“ poznamenám. Napriek tomu pomaly nachádzam svoj rytmus na rovinatom teréne. Pohltená ambíciami sa vydávam po slnkom zaliatej trati hore lesom a ďalej na miernu náhornú plošinu. Široko ďaleko nie je nikoho vidieť. Zapadajúce slnko sfarbuje chodníky do zlatožltého svetla. Pri zjazde mi prudko stúpa tep. Na rovine si trochu oddýchnem. Čaro začiatku – beh na lyžiach ma v každom prípade zaujal.

Po behu na lyžiach je človek hladný. Môj tip proti škvŕkajúcemu žalúdku: výdatné občerstvenie a osviežujúci pohár jablčného vína v reštaurácii Jausenstation Ablass v 300-ročnom vidieckom dome – buď v rustikálnom salóniku, alebo na príjemnej slnečnej terase.

Lyžovanie v stredisku Hochkar: keď sa adrenalín stretáva s potešením

Keď prichádzame do penziónu JoSchi Almgasthof priamo na svahoch lyžiarskeho strediska Hochkar, vietor nám hvízda okolo uší. Rýchlo sa ponoríme do tepla a presťahujeme sa do svojej izby s výhľadom na hory vo výške 1480 metrov nad morom. Na večeru sa môžeme občerstviť v bufete, skôr než spokojne a unavene padneme do postelí.

Po výdatných raňajkách sa nasledujúce ráno vydávame na lyžiarsku zábavu. Vietor utíchol a slnko sa na nás usmieva – ideálne podmienky! Vyrážame!

Jemné hojdanie lanovky, vánok okolo nosa, zasnežená krajina, ktorá pred nami rýchlo ubieha. Sloboda, bezstarostnosť, ľahkosť. Keď sa oblúk za oblúkom spúšťam dole svahom, mohutné vrcholy hôr sa zdajú byť tak blízko, že sa ich môžem dotknúť. Po celom tele cítim sily, ktoré pôsobia na mňa a na lyže v zákrute. Príval hormónov šťastia. Pocit, ktorý je návykový.

Lyžiarske stredisko Hochkar s nadmorskou výškou od 1300 do 1800 metrov je najvyššie položenou oblasťou v Dolnom Rakúsku, a preto je v nej sneh zaručený. Vďaka siedmim vlekom môžete zvládnuť celkovo 19 kilometrov zjazdoviek. Obtiažnosť zjazdoviek sa pohybuje od ľahkých (modrá) až po ťažké (čierna).

Hoci sa mi ťažko odchádza od zjazdoviek, ideme sa zastaviť na občerstvenie. Voľba padla na hotel Latschen-Alm, kde sa necháme na terase pobozkať slnkom. „Parenú buchtu s vanilkovou omáčkou a makom, prosím,“ objednám si svoje obľúbené jedlo. Okrem parenej knedle nájdete na jedálnom lístku predovšetkým klasickú domácu kuchyňu a sezónne jedlá.

Annaberg: malý klenot v Türnitzských Alpách

Teplo uvoľňuje svaly. Hlboké uvoľnenie preniká do každej bunky môjho tela. Nachádzame sa vo wellness zóne hotela JUFA Annaberg, kde sme sa ubytovali na poslednú noc. Hotel ponúka všetko, po čom vaše srdce zatúži: útulné a moderné izby, príjemnú atmosféru, wellness centrum na relaxáciu a veľmi kvalitný bufet v hotelovej reštaurácii „Reidlhütte“. Ideálny východiskový bod pre naše výlety v Annabergu!

Lyžiarska túra na Tirolerkogel (1 377 m)

Slnko sa mihá pomedzi kmene stromov. Malá drevená chata má vysokú snehovú pokrývku. Rovnomerným tempom tlačím svoje turistické lyže tlačím po snehovej pokrývke. Vonia to tu ako ihličnatý les. Cítim, ako príroda privádza moje vnútro do rovnováhy. Pohľadom blúdim po nádhernej zimnej krajine. A zrazu, po 1,5 hodiny chôdze, sme na vrchole: na vrchu Tirolerkogel. Z diaľky nás zdraví štít Ötscher, Dürrenstein a Gemeindealpe, Gippel, Göller, Schneeberg a horské pásmo Hochschwabgruppe. Na vrcholový odpočinok si nechávame dosť času na to, aby sme si vychutnali každý centimeter panorámy.

Tip na občerstvenie: chata Annaberger Haus sa nachádza priamo na vrchu Tirolerkogel, kde si môžete dopriať domácu kuchyňu s výhľadom na fantastickú horskú scenériu (nezabudnite na voľné dni!).

S konským dvojzáprahom cez zasnežený les

Hlasné fŕkanie, cinkanie zvončekov. Trhnutím naberú oba haflingy rýchlosť a vyrazia na kopec. To je zážitok! Tešila som sa predovšetkým na hodinovú jazdu na saniach s konským záprahom cez „Saugraben“. Prechádzame okolo miesta, kde sa kŕmi zver a zbadáme jeleňa. Cesta pokračuje idylickým lesom. Len my, kone a naše sane. Čas ubehne ako voda a skôr ako sa nazdám, sme späť vo dvore „Schaglhof“.

Predtým, ako sa vrátim do Salzburgu, urobím si krátku zastávku v obchode d'Greisslerei v obci St. Leonhard am Forst. Majiteľka Babsi mi prezradí, že tu nakúpim všetky potraviny a výrobky z regiónu, ktoré potrebujem. Osobitný dôraz sa tu kladie na poradenstvo priamo v predajni. Skutočne skvelá koncepcia, ktorá má dušu a veľké srdce! S prepchatou taškou plnou dobrôt pokračujem na poslednú zastávku.

„Vyzerá to ako umenie. Príliš krásne na zjedenie,“ obdivujem usporiadanie jedál v reštaurácii ocenenej dvomi kuchárskymi čapicami „Landgasthof Bärenwirt“ v obci Petzenkirchen. Slinky sa mi zbiehajú už len pri pohľade na jedlá naaranžované s láskou. O chuťovom zážitku ani nehovoriac! V reštaurácii Landgasthof Bärenwirt sa však kladie dôraz nielen na najvyššiu kvalitu, ale aj na regionálne a sezónne produkty.

Keď sedím v aute a smerujem do Salzburgu, ešte raz premietam všetky zážitky.

Či už ide o nenáročnú turistiku, lyžovanie, lyžiarske túry, beh na lyžiach alebo jazdu na saniach ťahaných koňmi – región Mostviertel nenecháva nič na náhodu a zaručuje množstvo zábavy na snehu!

Steckbrief Simone von Wherethejourneystarts

Dobrý deň, to som ja...

Dobrodružná, milujúca prírodu, zvedavá a ambiciózna. Takto by som sa sama opísala. Vyrastala som v spolkovej krajine Burgenland pri Neziderskom jazere. Pred dvoma rokmi som sa presťahovala do Salzburgu, kde odvtedy žijem a užívam si blízkosť prírody a hôr. Stáť na vrchole a cítiť ten pocit slobody a nekonečných možností ma vždy povzbudí k novým dobrodružstvám. Spektrum siaha od peších túr cez zaistené cesty a vysokohorské túry až po lyžiarske túry, lyžovanie a túry na snežniciach. Keď práve nie som na horách, veľmi rada cestujem. K mojim záujmom patrí aj posilňovanie, umenie a kultúra, beh a kulinárske špeciality. Vo Viedenských Alpách som už zdolala mnoho vrcholov a teraz sa teším na objavovanie najkrajších zákutí regiónu Mostviertel.

5 otázok pre Simone z wherethejourneystarts

#zimná láska pre mňa znamená... ... krajiny ponorené v bielučkom prachovom snehu,
... vŕzganie snehu pod nohami,
... snehové vločky padajúce zo stromov,
... studený vánok, ktorý mi vanie okolo nosa pri zjazde,
... príjemné chvíľky pri sviečkach.
Nikdy by mi nenapadlo, že to možno robiť v Dolnom Rakúsku. Zažite studené ročné obdobie vo všetkých jeho podobách počas rozmanitej zimnej dovolenky. Či už ide o lyžovanie, skialpinizmus, turistiku na snežniciach, korčuľovanie, beh na lyžiach alebo jazdu na saniach s konským záprahom – Dolné Rakúsko ponúka viac, než by sa zdalo na prvý pohľad.
Toto u mňa MUSÍ byť každú zimu. V zime najradšej lyžujem. Lyžovať som sa naučila, keď som mala deväť rokov. V roku 2019 som sa rozhodla absolvovať kurz skialpinizmu a odvtedy som na horách po celý rok. Nepoznám nič krajšie, ako keď sa skoro ráno na turistických lyžiach predieram snehovou pokrývkou, na koži cítim teplé slnečné lúče a stúpam zimnou zasneženou krajinou na vrchol.
Moja zimní motivační písnička. Winter Winds od Mumford and Sons
Čo ma v zime hreje pri srdci. Keď sa po niekoľkých hodinách strávených v prírode zabalím do teplej hebkej deky a pri šálke čaju zhodnotím posledných pár hodín.